Check- en gesprekstool

Op het landelijk event ouder- en jeugdsteunpunten is de check- en gesprekstool uitgedeeld aan de afwezigen. Deze tool helpt bij het voeren van een gesprek over hoe een ouder- en jeugdsteunpunt georganiseerd is. Het is gebaseerd op de wet verankering positie ouders en leerlingen binnen passend onderwijs en de bijbehorende memorie van toelichting. De vragen zetten aan het denken en stimuleren gesprek over ‘zo willen wij dit doen’. Het spel is geen officieel kwaliteitsinstrument maar helpt wel met reflecteren op het functioneren van het ouder- en jeugdsteunpunt.

Soms verdwalen ouders en leerlingen in het complexe stelsel van passend onderwijs. Ze hebben dan behoefte aan onafhankelijke informatie en steun rondom passend onderwijs. School is daarin altijd het eerste, verantwoordelijke aanspreekpunt. Ouder- en jeugdsteunpunten kunnen vanuit hun rol echter ook bijdragen. Zij informeren en steunen ouders en leerlingen bij vragen of zorgen rondom passend onderwijs en signaleren knel- en verbeterpunten om zo bij te dragen aan beleids- en procesverbetering in de regio.

Is jullie ouder- en jeugdsteunpunt klaar voor de wettelijke verankering van de ouder- en jeugdsteunpunten? Zijn jullie goed
op weg met de inrichting en uitvoering van jullie werk? Met deze check- en gesprekstool hebben we het wettelijke kader
en memorie van toelichting voor je samengevat in stellingen, checkvragen en verdiepingsvragen. Speel het spel om te weten of je ouder- en jeugdsteunpunt goed op koers is
.

De pdf versie: